Ett övergripande mål med lektionsserien är att du som lärare ska utveckla din förmåga att utnyttja digital teknik i din ordinarie matematikundervisning. Ett didaktiskt mål är att skapa problemlösningssituationer i matematik och programmering, för att utveckla elevers problemlösningsförmåga. Här har vi valt att lyfta fram konstruktion i relation till lärande och problemlösning, där tanken är att elever lär sig genom att konstruera eget material och lösa de problem som naturligt uppstår i en sådan process. Sen har varje lektion ett lärandemål med fokus på ett programmerings-innehåll, som ligger till grund för varje lektionsplanering.
Materialet går att användas på egen hand, vilket är situationen för många matematiklärare idag. Men om det finns möjlighet till det så uppmuntrar vi till att använda materialet som underlag för kollegialt lärande. Vårt förslag är då att ni använder följande upplägg:
- Individuell inläsning av lärarguiden och lektion 1
- Kollegialt samtal med utgångspunkt i läsningen och att ni snart ska genomföra lektion 1 i er klass. Följande är förslag på teman för diskussionen:
- Vilka är de centrala idéerna vi vill att eleverna ska få syn på?
- Vad är potentiella tema att lyfta när det helklassdiskussion?
- Vilka uppfattningar och eventuella missuppfattningar kan bli aktuella i lektionen?
- Genomföra lektion 1
- Individuell inläsning av lektion 2
- Kollegialt samtal med utgångspunkt i läsningen och att ni snart ska genomföra lektion 2 i er klass. Följande är förslag på teman för diskussionen
- Hur kan vi skapa förutsättningar för att eleverna ska ta stöd av varandra?
- Hur ska man som lärare agera för att behålla eleverna i en problemlösningssituation utan att för den saken göra att eleverna tappar förtroendet för att man som lärare är där för att hjälpa?
- Finns det specifika problem eller programmeringsbegrepp som man bör vara förberedd på att lyfta i helklass? I så fall vilka?
- Genomföra lektion 2
- Individuell inläsning av lektion 3
- Kollegialt samtal med utgångspunkt i läsningen och att ni snart ska genomföra lektion 3 i er klass. Följande är förslag på teman för diskussionen
- Forskning har visat att det är fördelaktigt om eleverna jobbar utifrån en plan, hur kan man får eleverna att planera innan de börjar programmera?
- Hur kan man som lärare stötta elever i att begränsa alternativt utveckla sina idéer så att de för möjlighet att jobba problemlösande under hela lektionstiden?
- Genomföra lektion 3
- Individuell inläsning av lärarguiden men nu med erfarenheten av att ha genomfört lektionerna.
- Kollegialt samtal med utgångspunkt i läsningen och era erfarenheter. Följande är förslag på teman för diskussionen
- Vad har lektionssekvensen erbjudit eleverna?
- Saknade eleverna några förkunskaper för att bli meningsfullt engagerade i innehållet?
- Fanns det tillfällen då ni som lärare agerade på ett sätt som tog bort potentiella lärandemöjligheter?
- Hur skulle man kunna revidera lektionssekvensen för att bättre passa er som lärare och era elever?
När du genomför varje lektion, oavsett om det sker individuellt eller som del i ett kollegialt lärande, rekommenderar vi att du under och efter lektionen reflekterar över följande frågor:
- Vilken roll spelar skapandet (i ljuset av konstruktionism) av ett program i elevens utveckling?
- Vilka unika möjligheter ges av att eleverna ombeds arbeta med ett större projekt under längre tid?
- Hur kan du skapa normer i klassrummet som gör praktiken med de blå pilarna till en naturlig del i deras problemlösningsstrategi?